Jak vše začalo...
ČAJ V JAPONSKU
Teprve v roce 552 po Kristu naučili buddhističtí mniši umění přípravy čaje také Japonce. Brzy byl čaj spjat s detailně stanoveným ceremoniálem. Pojem teeismus, který vznikl až mnohem později, označuje skoro náboženské vyznání Japonců k čaji.
Čaj se stává zbožím
Za časů honosné dynastie T'ang (618 - 907 po Kristu) se stal čaj v Číně rozšířeným obchodním zbožím. Čaj našel své místo ve všech společenských vrstvách a nezůstal nadále předurčen jen vyšším třídám a duchovenstvu.
První kniha čaje
V 8. století napsal Číňan Luh Yü v pověření některých obchodníků s čajem třísvazkovou knihu o čaji. Tímto vznikla první sepsaná historie čaje, která se zároveň stala chvalozpěvem mezitím velmi oblíbeného nápoje. Luh Yü se stal o mnoho generací později ochráncem čaje.
EVROPA POZNÁVÁ ČAJ
V roce 1610 přišla první dodávka čaje z Japonska na plachetnicích přes Jávu do Amsterdamu. Od té doby byli Holanďané přes 50 let jediní dovozci čaje, kteří tímto nápojem zásobovali celou Evropu. 1669 vstoupili do tohoto obchodu také Angličané. Monopol pro import čaje měla jimi založená East India Company do roku 1833. Také zemskou cestou se dostal čaj do Evropy. V polovině 17. století přijeli karavany s 200 balíky čaje z Mongolska jako dárek k narozeninám Michaelu I., prvnímu ruskému carovi z rodu Romanovců. Karavany táhly z Pekingu, přes poušť Gobi, přes Sibiř, okolo Bajkalského jezera a dál až k Volze. Ještě v 19. století se říkalo, že karavanem dopravovaný ruský čaj, má lepší kvalitu než ten, který je dopravován lodí, který se skladoval ve vlhkých, dehtovaných a zapáchajících skladových prostorách. Tento čaj se sladil cukrem vzhledem k jeho nežádoucí vedlejší chuti.
Zavedení čajové hodiny
1662 proběhlo oficiální zavedení čajové hodiny ve dvorech anglického krále Karla II. Tímto se stal čaj i v Evropě společensky uznávaným a jedním z nejdůležitějších artiklů obchodního zboží.
BOSTON TEA PARTY
Angličtí přistěhovalci přinesli koncem 17. století čaj do USA. V průběhu času si získal své příznivce, především ve vyšších vrstvách, ve kterých se tenkrát pořádaly tzv. "Tea Party". Okolo roku 1760 byl čaj na třetím místě veškerého zboží, které se importovalo do Nové Anglie. V tomto hledala Anglie, která se dostala díky sedmileté válce do finanční krize, nový zdroj možných příjmů. Zatížili čaj vysokými daněmi. V celé zemi toto rozhodnutí zvedlo velkou vlnu kritiky a rozhořčení. East India Company (největší společnost v oblasti obchodování s čajem) nařídila v důsledku toho okamžité snížení daně. Příliš pozdě, lid toužil po odplatě. 16. prosince 1773 se členové svobodných zednářů Saint Andrew v Bostonu převlékli za mohykány, dostali se na lodě společnosti East India Company a hodily 342 krabic čaje přes palubu. Tento případ, ironicky pojmenován "Boston Tea Party" označuje začátek osvobozujících bojů proti anglické nadvládě v Americe.
ČÍNA ZTRÁCÍ SVÉ DOMINANTNÍ POSTAVENÍ
1834 dává William Bentinck rozhodující podnět pro pěstování čaje v Indii. Čína ztrácí své dosud přetrvávající monopolní postavení pěstovatele čaje.
Teeclipper
Po konci monopolu v oblasti čajového importu vznikla britské lodní dopravě od roku 1834 především z americké strany silná konkurence. Aby tuto konkurenci ustála, postavila tzv. Teeclippery: plachetnice se čtyřmi nebo více stožáry, ostrou přídí a štíhlým trupem. Měly poměrně velké skladové kapacity vzhledem k nízké nosnosti lodě a dosahovaly vysoké rychlosti. Jedna z nejznámějších britských Teecliperů byla v roce 1869 postavená Cutty Sark, kterou můžeme obdivovat ještě dnes v Greenwichu na Temži. V roce 1869 byl otevřen Suezský kanál, což zkracovalo cestu k místům pěstování čaje o cca. 7000 km. Tímto se stal transport čaje přístupný také parníkům, které na této trase měly dostatek možností k plnění zásobníku uhlím. Toto znamenalo konec Teeclipperům, začala cesta do dob moderních dopravních lodí.
TANEČNÍ ČAJ A ČAJOVÝ KULT
Začátkem 20. let se stalo módou chodit na čaj. Čím dál tím více "čajoven" a hotelů nabízelo Tea-Time a čajové menu. 1931 z Argentiny importované Tango poskytlo především odpolednímu čaji ještě větší atraktivitu. Nesrovnatelné taneční čaje se staly ve zlatých 20.letech obrovským hitem. Tisk informuje o stále rostoucí posedlosti tanečních čajů, tvz. tango-čaje.